Regionaal Archief Zutphen

Archieven van de gemeenten Brummen, Lochem en Zutphen

Zoeken door alles

Handvest dienstverlening

beeld.jpg

Het Regionaal Archief Zutphen werkt met een Handvest Dienstverlening. In dit handvest wordt aan iedereen die de studiezaal van ons archief bezoekt, of die het archief benadert via brief, telefoon of e-mail, beloften gedaan over de te leveren producten en diensten. Zo weet u als bezoeker wat u van ons kan verwachten.

Archieven en collecties kunt u kosteloos raadplegen in onze studiezaal. Hoe u ons ook benadert, altijd kunt u rekenen op informatie over onze producten en diensten, de wijze van levering en de manier waarop u de andere archiefinstellingen in Nederland kunt bereiken.

Dienstverlening bij bezoek aan de studiezaal

Bij een bezoek aan onze studiezaal kunt u rekenen op:

  • Een wekelijkse openstelling van 18 uur;
  • Een voldoende ruime en goed verlichte werkplek.

Entree:

  • Een bord nabij de toegangsdeur met daarop de openingstijden vermeld;
  • Toiletvoorzieningen, koffie- en theevoorziening en kluisjes voor persoonlijke eigendommen;
  • Toegankelijk voor minder validen en een aangepaste toiletvoorziening.

Informatie, registratie en legitimatie:

  • Mondelinge en schriftelijke informatie over onder meer openingstijden en bereikbaarheid, producten en diensten, tarieven en wijze van levering;
  • Registratie bij uw eerste bezoek aan de studiezaal van NAW-gegevens en soort onderzoek. Een vervolgbezoek wordt geregistreerd. Bij raadpleging van originele archiefstukken geldt een legitimatieplicht.

Service:

Deskundig, herkenbaar en aanspreekbaar personeel dat:

  • U bij het eerste bezoek introduceert in de gang van zaken bij archiefonderzoek;
  • U hulp biedt bij het gebruik van toegangen, archivalia en apparatuur;
  • U attendeert op archieven en publicaties die van belang kunnen zijn, met eventuele doorverwijzing naar andere archieven;
  • U informeert over beschikbaarheid en openbaarheid van archieven;
  • U hulp biedt bij het oplossen van eenvoudige problemen op het gebied van oud-schrift;
  • Kennis heeft van de historie van het werkgebied van de archiefdienst.

Raadpleging:

  • Een volledig overzicht van de afzonderlijke archieven en collecties met vermelding van toegankelijkheid en openbaarheid;
  • Inzage in de stukken, tenzij de openbaarheid of de materiële toestand zich hiertegen verzet;
  • Een wachttijd voor de inzage van aangevraagde stukken van maximaal 15 minuten. Lukt dit niet, dan wordt u tijdig gewaarschuwd;
  • Apparatuur om adequaat microfiches te lezen (afdrukken is helaas niet mogelijk, desgewenst kunnen er met eigen apparatuur foto's gemaakt worden);
  • De mogelijkheid om reproducties van een origineel te (laten) vervaardigen (levertijd op afspraak);
  • De mogelijkheid om zelf – na toestemming van de studiezaalmedewerker – met eigen apparatuur opnames te maken van archiefstukken.

Dienstverlening op afstand

Schriftelijk:

  • Bij een schriftelijk verzoek om inlichtingen kunt u rekenen op een ontvangstbevestiging binnen 5 werkdagen na ontvangst;
  • Afhandeling van het verzoek volgt binnen 2 weken. Als aan de afhandeling kosten verbonden zijn, dan worden deze tevoren medegedeeld.

Telefonisch:

  • Als u ons tijdens kantooruren opbelt, kunt u in ieder geval rekenen op opname van de telefoon, correct doorverbinden en bij afwezigheid terugbellen;
  • Als u ons buiten kantooruren opbelt, meldt een antwoordapparaat in ieder geval de openingstijden.

Internet:

Als u onze website bezoekt, kunt u in ieder geval rekenen op:

  • Basisinformatie met betrekking tot de openingstijden en de bereikbaarheid op de homepage, producten en diensten en een archievenoverzicht;
  • Een nieuwspagina en links naar de Huisregels en het Handvest Dienstverlening;
  • E-mail aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. wordt op dezelfde wijze afgehandeld als schriftelijke verzoeken.

Communicatie

  • Voor afhandeling van klachten geldt de klachtenregeling van de Gemeente Zutphen;
  • Op basis van wensen, beoordelingen en klachten, wordt het handvest getoetst en zonodig bijgesteld;
  • Bezoekers kunnen wensen en ideeën kenbaar maken bij de studiezaalmedewerker of schriftelijk opsturen naar de archivaris.

Zutphen, januari 2011. Laatst geactualiseerd op 2 december 2015.

Contactgegevens

Spiegelstraat 13-17
7201 KA Zutphen
telefoon: 14 0575 (kengetal niet nodig)
e-mail: regionaalarchief@zutphen.nl

 

 

Openingstijden

Dinsdag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur.

Werkgebied

kaartje